وکیل کیفری خوب کیست؟

پرونده های کیفری خاصه نیازمند اهمیت و حساسیت بیشتری هستند.

حضور یک وکیل خوب و کاردان در روند پرونده از واجبات است.

زیرا موضوعات پرونده ها به گونه ای است که ممکن است طرفین دعوا را دچار زیان و خسارت های های غیر قابل جبران کند.

از حائز اهمیت ترین پشتوانه های حقوقی دفاعی متهم، حق داشتن یک وکیل کیفری می باشد.

در پرونده های کیفری وکیل کیفری می تواند با نگاه به میزان تخصصی بودن آن ها تاثیر چشمگیری داشته باشد.

هر دو طرف دعوی نیازمند مشاوره با وکیل کیفری در جریان پرونده هستند و طبق اصل ۳۵ قانون اساسی در همه دادگاه ها طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.

تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری جدید: «در جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و همچنین جرایم سازمان یافته که مجازات آنها مشمول ماده ۳۰۲ این قانون (جرائم موجب مجازات سلب حیات – جرائم موجب حبس ابد – جرائم موجب مجازات قطع عضو و جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی با میزان ثلث دیه کامل یا بیش از آن – جرائم موجب مجازات تعزیری درجه چهار و بالاتر- جرائم سیاسی و مطبوعاتی) است، در مرحله تحقیقات مقدماتی، طرفین دعوا وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید رییس قوه قضاییه باشند انتخاب می نمایند.

اسامی وکلای مزبور توسط رییس قوه قضاییه اعلام می گردد.

وکلا بعد از گذراندن تحصیلات دانشگاهی یا حوزوی و به دست آوردن دانش مورد نیاز در علم حقوق و فقه در آزمون وکلا پذیرفته شده و دارای پروانه معتبر وکالت می شود.

وکیل کیفری خوب چه ویژگی هایی دارد؟

کارآزموده ترین وکلای کیفری کسانی هستند که جدا از تسلط و احاطه بر مسائل مربوطه در حوزه خود، در پرونده های کیفری با موضوعات متفاوت تجربه وافی را دارا هستند. این وکلا با قوانین جزایی چون: مجازات قانون اسلامی، قانون مبارزه با مواد مخدر، آیین دادرسی کیفری، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قوانین مرتبط دیگری که در این زمینه وجود دارد، آراء وحدت رویه در امور کیفری، نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه و دکترین حقوقی به خوبی آشنا باشد.

اهمیت وکیل کیفری

اهمیت وکیل کیفری از آن جهت است که ضامن آبروی هر دو طرف می باشد وی باید متوجه باشد که آیا واقعا جرمی صورت گرفته یا خیر و پی از بررسی اتهام به قضاوت بپردازد.با توجه به اینکه موضوع دعاوی کیفری برخلاف مدنی که بیشتر مالی می باشد با جان انسانها سروکار دارد و کوچکترین اشتباه و خطا در دفاع ممکن است موجب ضربه یا نابود شدن با ارزش ترین دارایی افراد گردد که همان جان انسانها می باشد.

 

ویژگی‌های یک وکیل کیفری خوب

وقت‌شناسی

اغلب در پرونده های حقوقی، زمان از اهمیت بسزایی برخوردار است. پس یک وکیل کیفری خوب باید وقت شناس باشد تا در زمان لازم عمل مناسب را انجام دهد مگرنه برای موکل خود مشکلات بسیاری را به وجود می آورد.

عادل بودن

برای آن که در حق هیچ کدام از طرفین اجحاف نشود، نیاز است وکیل کیفری عدالت را تا حد کامل رعایت کند.

سلطه بر روانشناسی افراد

غلبه و چیرگی کافی بر موضوعات، بسیار مهم است. به همین جهت نیاز است تا یک وکیل خوب با استفاده از علم روانشناسی سلطه لازم برای دیگر مسائل را پیدا کند و از ابعاد گوناگون قادر به حل آن باشد. به میزان اثر مثبت فرد در روانشناسی موفقیت بیشتری نصیب می شود.

 

 

 

 

پزشکی قانونی

اغلب موارد در مسئله ی کیفری به پزشکی قانونی نیاز می شود. به همین دلیل نیاز است تا یک وکیل خوب اطلاعات لازم را در خصوص پزشکی قانونی داشته باشد که در صورت بروز خطا و ایرادات بتواند آن را اصلاح کند.

آگاهی علمی عملی

از بین مباحث متفاوتی که در زمینه آگاهی علمی عملی بیان می شود، اثر انگشت و کشف جعل در موارد کیفری چشمگیرتر هستند. یک وکیل خوب با تشخیص درست و به جا کشف جعل کند و به موکل خود کمک به سزایی کرده باشد.

افزایش اطلاعات

یک وکیل کیفری خوب باید همیشه، از مسائل روزمره و ریز جزئیات جامعه آگاهی لازم را داشته باشد، و انواع مجلات، روزنامه ها و کتب مختلف را در زمینه پلیس جنایی مطالعه کند. با این کار همیشه به روز بوده و از سایر وکلا و رقیبان خود عقب نمی افتد.

 

 

 

 

مدارک مورد نیاز وکالت دعوی کیفری

وکیل کیفری می تواند با داشتن وکالت از موکل خود اقدام به تهیه مدارک زیر کند:

وکالت نامه وکیل کیفری، طرح دعوی یا همان شکوائیه، در صورت نیاز شهادتنامه و کارت ملی و مشخصات متهم.

شرایط تنظیم شکوائیه در دعوی کیفری

  1. عنوان نام و نام خانوادگی، نام پدر و نشانی دقیق شاکی
  2. عنوان ضرر و زیان قابل مطالبه ی وارد شده به مدعی
  3. عنوان موضوع شکایت همراه با تاریخ و محل وقوع جرم
  4. عنوان دلایل و اسامی و مشخصات همراه با نشانی شهود و مطلعین
  5. عنوان نشانی مظنون یا متهم

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره عزل و شکایت از وکیل


روند رسیدگی به شکایات کیفری

طرح شکایت و شروع به تحقیقات:

  1. ارسال اظهارنامه
  2. رسیدگی ابتدایی دادگاه اولیه

در شرایطی که قاضی دادسرا و قاضی دادگاه هردو جرم متهم را شناسایی کنند، رای به مجازات متهم صادر می شود.

  1. رسیدگی تجدید نظر

پس از صدور حکم و حضور متهم در دادگاه او می تواند تقاضای تجدید نظر کند، که در این شرایط پرونده به دادگاه دیگری فرستاده می شود و اگر تقاضای او رد شود می توان مجازاتی را که برای او گرفته شده اعمال کرد.

 

 

 

 

موارد مربوط به دعاوی کیفری

  1. جعل امضا: جعل و تزویر عبارتند از ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی و غیررسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مُهر دیگری بدون اجازه‌ صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب
  2. سرقت: سرقت یعنی ربودن مال غیر به هر انگیزه ای اعم از انتقام،لذت جویی نیاز مالی و …آنچه که در سرقت مهم است مال بودن از نظر شرعی و قانونی می باشد برای مثال مشروبات الکلی چون در شرع مال محسوب نمی شوند ربودن آنها نیز مشمول عنوان سرقت نمیشود.
  3. قتل عمد و غیر عمد: با توجه به عنصر روانی مرتکب قتل ها انواع مختلفی پیدا میکنند.قتل عمد یعنی مرتکب هم قصد ایراد ضربه به متهم را دارد و هم قصد نتیجه ی کشتن را و در عمل نیز انسان میمیرد فرقی نمیکند که ابزار کشنده باشد یا خی.قتل غیر عمد که شامل شبه عمد و خطای محض است.در شبه عمد فقط قصد فعل بدون وجود قصد نتیجه وجود دارد.در خطای محض نه قصد فعل وجود دارد نه قصد نتیجه
  4. تهدید: هر کس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد مجرم این جرم است.
  5. آدم ربایی: هر کس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگری به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصا یا توسط‌ دیگری شخصی را برباید یا مخفی کند
  6. کلاه برداری: هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکتها یا تجارتخانه های یا کارخانه ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال واختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیش آمدهای غیر واقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب می شود.
  7. ضرب و جرح: تفاوت ضرب و جرح این است که ضرب ضرباتی هستند که در آن فرد دچار خونریزی نمی شود و آثاری مانند تورم و کبودی و…دارد اما جرم موجب خونریزی کم یا زیاد است
  8. افتراهر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را‌صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید مفتری محسوب میگردد.
  9. جرائم پزشکی: اگر طبیب یا ماما یا داروفروش و اشخاصی که به عنوان طبابت یا مامایی یا جراحی یا داروفروشی اقدام میکنند وسایل سقط جنین ‌فراهم سازند و یا مباشرت به اسقاط جنین نمایند
  10. مزاحمت تلفنی: هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل کند مرتکب این جرم است.
  11. خیانت در امانت: هرگاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل ‌سفته، چک، قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیای مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی‌ برسد و شخصی که آن اشیا نزد او بوده، آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود کند خائن محسوب میگردد. در اینجا نیز اهمیت وجود وکیل کیفری برای اثبات عناصر خیانت آشکار می شود.
  12. روابط نامشروع: روابط نا مشروع انواع مختلفی دارد.زنا، لواط، تفخیذ و مساحقه جز جرایم حدی و تقبیل و ملامسه جز روابط نا مشروعی می باشد که برای آن مجازات تعزیر در نظر گرفته شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *